Avbetalningsplan på oskäligt belopp?

Diarienr: 470/2024

Anmälare: En fysisk person
Inkassobolag: Aspectum Inkasso AB
Frågeställningar: Avbetalningsplan på oskäligt belopp?

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har gått i borgen för ett lån som sagts upp utan anmälarens vetskap. Ärendet har sedan överlämnats till Aspectum Inkasso AB (”Aspectum”) för indrivning. Anmälaren har kommit överens om en avbetalningsplan med Aspectum men de har krävt hög ränta samt höga avgifter. Aspectum har därefter velat höja avbetalningstakten trots att anmälaren har erlagt betalning i enlighet med avbetalningsplanen.

Anmälaren menar av denna anledning att Aspectum har agerat i strid mot god etik i inkassoverksamhet.

Inkassobolagets uppgifter

Anmälaren har haft två separata skulder hos Aspectum. Aspectum kom överens med anmälaren att avbetala respektive skuld genom två olika avbetalningsplaner.

I det första ärendet erlade anmälaren inte betalning i enlighet med avbetalningsplanen, varför Aspectum informerade anmälaren om att hon behövde betala ett högre belopp vid nästa delbetalning för att komma i kapp på avbetalningsplanen. Anmälaren bestred då hela ärendet. I det andra ärendet har Aspectum inte erhållit någon betalning alls enligt avbetalningsplanen.

Avgifterna som Aspectum har tagit ut är förenliga med lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. och räntan är avtalad inom ramen för det ursprungliga kreditavtalet.

Inkassonämndens bedömning

Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.

Anmälaren har, efter att ha givits möjlighet till genmäle i anledning av vad inkassobolaget uppgivit, inte anmärkt mot påståendet att avgifter debiterats i enlighet med gällande lagstiftning, att räntan varit avtalad eller att betalning inte erlagts i enlighet med vad som ursprungligen överenskommits. Inkassonämnden saknar därför anledning att ifrågasätta de av Aspectum lämnande uppgifter i dessa delar.

Inkassobolag har inte någon skyldighet att ingå betalningsuppgörelser. Det står därför ett inkassobolag fritt att, inom ramen för borgenärens instruktioner, bedöma om en betalningsuppgörelse ska ingås eller inte och självständigt bestämma vilka villkor som kan accepteras. Detsamma gäller i fråga om att vidhålla en tidigare träffad uppgörelse som gäldenären inte följt (se Inkassonämndens tidigare uttalande i ärende med dnr. 260/2021). När uppgörelsen däremot väl har träffats är borgenären bunden av denna under den tid som denna löper under förutsättning att gäldenären erlägger betalning på rätt sätt och i rätt tid.

Aspectum har uppgivit att anmälaren inte betalat i enlighet med vad som överenskommits. Det har under sådana förhållanden inte stått i strid med god etik att kräva att anmälaren, för att uppgörelsen skulle kvarstå, betalade i kapp de belopp som resterade. Aspectums agerande har därför inte stått i strid med god etik.

Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.

I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg och Per Holmgren