Avsluta betalda fordringar m.m.

Diarienr: 478/2024

Anmälare: En fysisk person
Inkassobolag: Intrum Sverige AB
Frågeställningar: Avsluta betalda fordringar m.m.

Anmälarens uppgifter

Anmälaren menar att Intrum Sverige AB (”Intrum”) har fortsatt att registrera skuldbelopp avseende hans skulder på deras kundportal, trots att dessa omfattats av en skuldsanering som avslutats. Han har fått dessa uppgifter när han loggat in på Intrums gäldenärswebb.

Intrum har även felaktigt inhämtat en kreditupplysning om anmälaren.

Anmälaren anser att Intrums handläggning inte har varit förenlig med god etik i inkassoverksamhet.

Anmälaren har till sin anmälan bilagt skärmdumpar från Intrums gäldenärswebb och en kopia på kreditupplysningen.

Inkassobolagets uppgifter

Intrum har haft totalt åtta ärenden registrerade på anmälaren och samtliga ärenden har omfattats av anmälarens skuldsanering.

Enligt skuldsaneringsplanen erlade anmälaren en sista betalning i januari 2024. Utbetalning från Kronofogdemyndigheten inkom till Intrum den 29 januari 2024, varpå fyra ärenden avslutades. Den 15 februari 2024 inkom ytterligare utbetalning och då avslutades de resterande fyra ärendena. Anmälaren loggade in på gäldenärswebben den 25 januari. Samtliga ärenden var då således ännu inte avslutade.

En kreditupplysning togs felaktigt den 25 januari 2024 och Intrum har återkopplat till anmälaren samt beklagat att detta har inträffat.

Intrum anser att handläggningen delvis har brustit mot god etik i inkassoverksamhet.

Inkassonämndens bedömning

Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.

Av 4 § inkassolagen framgår det att inkassoverksamhet ska bedrivas enligt god inkassosed och på ett sådant sätt att en gäldenär inte ska vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättas för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.

Intrum har avslutat samtliga ärenden så snart betalning har erhållits från Kronofogdemyndigheten. Det kan inte anses strida mot god etik i inkassoverksamhet att invänta sådan utbetalning innan skuldsaneringsärenden avslutas.

Anmälaren har även uppgett att Intrum har inhämtat en kreditupplysning om anmälaren och Intrum har bekräftat att så har skett.

Såvitt gäller frågan om kreditupplysningar i inkassoverksamhet har Inkassonämnden i tidigare uttalanden (se uttalanden i ärenden med dnr. 356/2022 och 420/2023) klargjort att det inte står i strid med god etik att hämta in en kreditupplysning avseende en gäldenär under förutsättning att en intresseavvägning först görs och borgenärens behov av uppgifterna för att driva in fordran i det enskilda fallet väger tyngre än risken för skada för gäldenären om upplysningen hämtas in. Motsatsvis innebär det sagda att inhämtandet av en kreditupplysning, utan att en sådan intresseavvägning görs, eller där borgenären saknar behov av upplysningen står i strid med god etik i inkassoverksamhet.

Mot bakgrund av att de ärenden som var föremål för handläggning hos Intrum avsåg fordringar som omfattades av en skuldsanering som mycket snart skulle komma att bli avslutad måste borgenärens behov av upplysningen vara mycket litet. Intrum har också vidgått att det upplysningen inhämtats felaktigt. Agerandet har mot den bakgrunden stått i strid med god etik.

Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.

I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg, Emma Berglund Uväng, Per Holmgren och Pierre Gyllner