Felaktig adress och tystnadsplikt

Diarienr: 472/2024

Anmälare: En fysisk person
Inkassobolag: Intrum Sverige AB
Frågeställningar: Felaktig adress och tystnadsplikt

Anmälarens uppgifter

Intrum Sverige AB (”Intrum”) har ansökt om stämning mot anmälarens son men har uppgivit anmälarens adress i stämningsansökan. Sonen har dock inte varit skriven på anmälaren adress och anmälaren har fått del av handlingarna.

Anmälaren menar av denna anledning att Intrum har agerat i strid mot god etik i inkassoverksamhet.

Anmälaren har bilagt en kopia på stämningsansökan som anmälaren fått från tingsrätten.

Inkassobolagets uppgifter

Intrum medger att de har brustit i sin hantering när de angivit anmälarens adressuppgifter i stämningsansökan. Intrum har informerat anmälaren om att ett fel har begåtts. Felet har berott på ett manuellt misstag.

Mot bakgrund av att Intrum är skyldig att iaktta tystnadsplikt i förhållande till den aktuella gäldenären kan inga ytterligare uppgifter lämnas avseende ärendet som sådant.

Intrum har behandlat ärendet som en personuppgiftsincident, men anser inte att agerandet ska betraktas som ett åsidosättande av god etik i inkassoverksamhet.

Inkassonämndens bedömning

Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.

Innan en inkassoåtgärd vidtas bör ett inkassoombud med en rimlig grad av säkerhet förvissa sig om att gäldenärens kontaktuppgifter är korrekta. Detta gäller oavsett om kontakt tas direkt med gäldenären eller om uppgifterna anges i samband med ett rättsligt förfarande.

Parterna är överens om att fel adress har angivits vid ansökan om stämning vilket har medfört att stämning som utfärdats mot anmälarens son har skickats till anmälarens adress. Även om anmälaren i och för sig varit förhindrad att öppna försändelsen, som ju inte var ställd till henne, har det felaktiga agerandet från Intrums sida medfört en uppenbar risk för att uppgifter om gäldenärens ekonomiska förhållanden skulle röjas (jmf. också vad som i Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed anges avseende omotiverade kontakter med utomstående, se avsnitt 8.6).

Genom att mot bättre vetande felaktigt ange anmälarens adress i stället för gäldenärens vid ansökan om stämning har Intrum därför agerat i strid med god etik i inkassoverksamhet.

Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.

I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg och Per Holmgren