Indrivning av fordran mot fel gäldenär
Diarienr: 443/2023
Anmälare: En juridisk person
Inkassobolag: Svea Inkasso AB
Frågeställningar: Indrivning av fordran mot fel gäldenär
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har mottagit ett inkassokrav från Svea Inkasso AB (”Svea”) som felaktigt skickats till anmälaren på grund av att Svea inte hade kontrollerat att momsnumret som angivits varit korrekt innan brevet skickades. Hade detta gjorts hade det framkommit att den verkliga gäldenären var ett annat bolag. Anmälaren anser därför att Svea har brustit i sin kontroll av fordran.
Därtill menar anmälaren att Svea tillämpat en otillräcklig tidsfrist i inkassokravet. Kravet har på grund av postgången anlänt först dagen innan eller samma dag som betalning skulle ske.
Anmälaren menar att Svea av ovanstående anledningar har agerat i strid mot god etik i inkassoverksamhet.
Till sin anmälan har anmälaren bilagt kopia på inkassokrav från Svea. Av detta framgår att det varit daterat den 2023-09-28 samt att sista dag för betalning var 2023-10-06.
Inkassobolagets uppgifter
Svea har tillställt anmälaren ett inkassokrav. Därefter har anmälaren meddelat att betalningen var på väg men att företaget inte hade erhållit originalfakturan eller en påminnelse. Svea efterfrågade då fakturan från fakturautställaren.
Anmälaren kontaktade därefter Svea och uppgav att betalningstiden på inkassokravet var kort då de hade erhållit inkassokravet två dagar innan eller samma dag som förfallodatumet. Betalningen inkom kort därefter och ärendet avslutades hos Svea.
En fakturakopia tillställdes därefter anmälaren varefter anmälaren meddelade att fakturan avsåg en tjänst som inte var beställd av företaget samt att de var fel mottagare av inkassokravet. Det framkom då att det momsnummer som angivits på fakturan inte överensstämde med anmälarens och pengarna återbetalades till anmälaren.
Svea har, så snart meddelande från anmälaren inkom, tagit kontakt med borgenären för att få klarhet i om något fel förelåg i ärendet. Av uppgifterna från borgenären framgår att det organisationsnummer borgenären angett som anmälarens organisationsnummer skiljer sig med en siffra från den faktiska gäldenärens organisationsnummer. Detta berodde enligt borgenären på ett manuellt misstag från deras sida.
Inkassouppdrag skickas dagligen till Svea i stora mängder, det saknas därför möjlighet at kontrollera samtliga uppgifter som levereras av en uppdragsgivare. Uppdragsgivaren i aktuellt fall är välbetrodd, har varit kund hos Svea under en lång tid och inga tidigare felaktigheter har framkommit inom ramen för kundrelationen.
Inkassonämndens bedömning
Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.
Enligt 8 § inkassolagen bör en inkassoåtgärd inte vidtas om det föreligger sannolika skäl för att en fordran inte är lagligen grundad eller om fordran annars framstår som obefogad.
Innan en inkassoåtgärd vidtas bör inkassobolaget göra tillräckliga kontroller för att säkerställa att grund finns för fordran samt för att fastställa gäldenärens identitet. Ett inkassoombud bör dock i huvudsak kunna förlita sig på de uppgifter som en borgenär lämnar om det inte finns någon särskild omständighet som talar emot att uppgifterna skulle vara riktiga, exempelvis om borgenären tidigare lämnat felaktiga uppgifter eller om det är uppenbart att uppgifterna inte kan vara korrekta (se Inkassonämndens tidigare uttalande dnr. 206/2020).
Vid masshantering av ärenden finns det inte någon skyldighet att göra en djupgående analys av varje enskild fordrans grund. Vid ett stort inflöde av kravärenden gällande en viss typ av fordringar kan därför en förenklad granskning av kravunderlaget ske (jmf. prop. 1974:42 s. 111).
Svea har vid registrering av ärendet utgått från de uppgifter om gäldenärens identitet som bolaget fått av borgenären och har saknat anledning att ifrågasätta dessa uppgifter. Så snart anmälaren påpekat att fakturan var felaktig har Svea vidtagit adekvata åtgärder för att utreda fakturan och har kort tid efter att felet upptäckts återbetalat inbetalt belopp till anmälaren. Inkassonämnden anses därför att Sveas handläggning har varit förenlig med god etik i inkassoverksamhet.
Såvitt gäller tidsfristen för betalning bör denna vara minst åtta dagar räknat från dagen för när kravet skickas och gäldenären bör ges minst fyra bankdagar på sig att betala eller bestrida kravet (se Inkassonämndens tidigare uttalande dnr. 292/2021). Annat har inte framkommit genom bilagan till anmälan än att Svea har iakttagit dessa frister. Inkassonämnden anser därför inte att Svea i detta avseende har handlagt ärendet i strid med god etik i inkassoverksamhet.
Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.
I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg och Per Holmgren