Inkassokrav när betalning redan skett m.m.
Diarienr: 534/2024
Anmälare: En fysisk person
Inkassobolag: Svea Inkasso AB
Frågeställningar: Inkassokrav när betalning redan skett m.m.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har mottagit en betalningspåminnelse den 12 april 2024, som varit daterad den 5 april. Anmälaren har betalat omgående och betalningen har bokförts den 15 april 2024. Samma dag har Svea Inkasso AB (”Svea”) utsänt ett inkassokrav som anmälaren har fått den 19 april 2024, där det har framgått att Svea har mottagit anmälarens betalning. Den 22 april 2024 har anmälaren fått ytterligare ett brev där Svea anger att de bokfört betalningen den 15 april 2024, men vidhåller att inkassoavgift ska betalas.
Anmälaren anser sig inte ha haft möjlighet att agera på påminnelsen innan inkassoavgift påfördes på grund av det tog mer än fem arbetsdagar för breven att nå anmälaren.
Anmälaren anser därför att Sveas handläggning inte har varit förenlig med god etik i inkassoverksamhet.
Anmälaren har till anmälan bilagt kopia av påminnelse, inkassokrav och saldobesked.
Inkassobolagets uppgifter
Den aktuella fordran förföll till betalning den 29 mars 2024. Då betalning inte inkom överlämnades ärendet till Svea och anmälaren tillställdes en betalningspåminnelse den 5 april 2024. Då betalning uteblev även på denna, sändes ett inkassokrav utformat i enlighet med 5 § inkassolagen till anmälaren den 15 april 2024. Betalning från anmälaren bokfördes samma dag som inkassokravet avsändes. Då betalningen gjorde via plusgiro blev den synlig för Svea dagen efter, den 16 april, varefter ett nytt brev skickades till anmälaren med uppgift om kvarvarande skuld, vilken avsåg inkassokostnad och ränta. Den 24 april 2024 bokfördes full betalning i ärendet.
Svea påpekar att det inte framgår av inkassokravet att Svea erhållit betalning samt att summorna på påminnelsen och inkassokravet är densamma. Vidare ligger postutdelningsrutiner för brevleverantören utanför Sveas kontroll.
Svea anser mot här angiven bakgrund att bolaget inte har brutit mot god inkassoetik.
Inkassonämndens bedömning
Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.
Det finns i de allra flesta fall inte någon skyldighet att skicka betalningspåminnelse innan inkassoåtgärd vidtas. Att skicka betalningspåminnelser innan inkassoförfarandet inletts utgör inte heller inkassoverksamhet och omfattas inte av inkassonämndens prövning.
Om en betalningspåminnelse däremot har skickats till gäldenären bör ett inkassokrav skickas först efter att gäldenären haft praktisk möjlighet att betala fordran efter att han eller hon får antas ha mottagit påminnelsen. Har en betalningsfrist angivits i betalningspåminnelsen får inkassokrav inte skickas innan denna frist har löpt ut (jmf. Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed, avsnitt 6.3.1).
Tiden mellan påminnelsens och inkassokravets avsändande är enligt Inkassonämndens uppfattning tillräckligt lång för att anmälaren måste antas ha mottagit påminnelsen i tillräcklig tid för att ha haft praktiska möjligheter att betala fordran. Svea har således inte agerat i strid med god etik genom att avsända inkassokravet vid den tidpunkt detta skedde.
Anmälaren och Svea är överens om att en betalning från anmälaren bokfördes den 15 april 2024, vilket var samma dag som inkassokravet avsändes till anmälaren. En betalning har befriande verkan från den dag som den bokförs hos borgenären eller hos inkassobolaget (se 9 § inkassolagen). En borgenär har dock rätt till ersättning för inkassokostnaden om inkassokravet avsändes senast samma dag som betalningen bokfördes på inkassobolagets eller borgenärens konto och inkassobolaget eller borgenären saknade kännedom om den (se Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed, avsnitt 7.2 samt Inkassonämndens tidigare uttalande dnr. 261/2021).
Anmälaren har getts möjlighet att yttra sig över Sveas påstående att det vid inkassokravets avsändande inte var känt för Svea att betalning skett, men har inte invänt mot detta. Mot denna bakgrund har Svea inte agerat i strid med god etik genom att kräva betalt för inkassokostnaden.
Av god inkassosed följer att tidsfristen för betalning bör vara minst åtta dagar räknat från dagen för när inkassokrav skickas och att gäldenären bör ges minst fyra bankdagar på sig att betala eller bestrida kravet (se Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed, avsnitt 6.1.5). Annat har inte framkommit än att Svea har iakttagit dessa frister (se Inkassonämndens tidigare uttalande dnr. 495/2024). Svea har således inte agerat i strid med god etik i inkassoverksamhet.
Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.
I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg, Emma Berglund Uväng, Per Holmgren och Christian Marker