Kravbrev trots amorteringsplan
Diarienr: 521/2024
Anmälare: En fysisk person
Inkassobolag: Visma Amili AB
Frågeställningar: Kravbrev trots amorteringsplan
Anmälarens uppgifter
Anmälaren menar att han har kommit överens om en avbetalningsplan med Visma Amili AB (”Amili”) som har inneburit att anmälaren skulle betala så mycket som anmälaren kunde varje månad. Trots att parterna har kommit överens om en avbetalningsplan har anmälaren mottagit flertal kravbrev från Amili och av denna anledning anser anmälaren att Amilis handläggning inte har varit förenlig med god etik i inkassoverksamhet.
Till sin anmälan har anmälaren bilagt kopia på utdrag från Amilis kundwebb och på gjorda avbetalningar.
Inkassobolagets uppgifter
Anmälaren har för närvarande ett flertal öppna ärenden som har legat på efterbevakning hos Amili.
Anmälaren har i augusti 2023 kontaktat Amili med önskemål om att få delbetala den totala skulden med 600 kronor i månaden, vilket Amili har accepterat. Någon avbetalningsplan var inte aktuell då en sådan avbetalningsplan skulle sträcka sig över mer än 20 år. Således har ingen avbetalningsplan upprättats utan anmälaren skulle, med start i slutet av september 2023, utan anfordran betala enligt betalningsinstruktioner som Amili gav anmälaren.
Anmälaren har därefter i slutet av varje månad i enlighet med vad som överenskommits betalat 600 kronor som avräknats mot kapitalbelopp på fem av anmälaren ärenden. Efter varje delbetalning har restkrav avseende i respektive ärende resterande kostnader och dröjsmålsränta skickats till anmälaren. Om ett ärende inte omfattats av upprättad amorteringsplan skickats det per automatik ett restkrav avseende resterande obetalt belopp till gäldenären.
Amili har meddelat anmälaren att han kan bortse från restkraven.
Inkassonämndens bedömning
Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.
Enligt god inkassosed ska all information som ett inkassobolag lämnar till en gäldenär inom ramen för inkassoverksamhet vara saklig, tydlig och korrekt. När en avbetalningsuppgörelse träffas bör en bekräftelse sändas eller lämnas till gäldenären där alla eventuella villkor som omfattas av betalningsuppgörelsen framgår (se Inkassonämndens tidigare uttalande dnr. 265/2021). Detta gäller även om uppgörelsen endast gäller under viss tid.
Genom korrespondensen mellan Amili och anmälaren står det enligt Inkassonämnden klart att någon form av överenskommelse om avbetalning träffats. Inkassonämnden anser dock att det, mot bakgrund av de tvetydiga besked som lämnats från Amili rått oklarhet kring vilka betalningsvillkor och övriga villkor som varit gällande. Amili förefaller inte heller ha bekräftat överenskommelsen i skrift. Amilis agerande har därför stått i strid med god etik.
Mot bakgrund av att en överenskommelse i praktiken har förelegat har det också stått i strid med god etik att utsända restkravsbrev på det sätt som skett.
Det finns av dessa anledningar skäl att rikta kritik emot Amilis handläggning av ärendet.
Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.
I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg, Emma Berglund Uväng, Per Holmgren och Pierre Gyllner