Långsam distribution av inkassokrav m.m.
Diarienr: 495/2024
Anmälare: En juridisk person
Inkassobolag: Svea Inkasso AB med särskilt företagsnamn Hojab
Frågeställningar: Långsam distribution av inkassokrav m.m.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har vid flera tillfällen inte mottagit fakturor från Svea Inkasso AB med särskilt företagsnamn Hojab (”Hojab”) och ibland har anmälaren erhållit dem efter förfallodatum. Därefter har Hojab utfärdat inkassokrav som även dessa har nått anmälaren efter förfallodatum. Fordringarna har vid överlämnande till Kronofogdemyndigheten överstigit fordrans faktiska belopp.
Anmälaren har i anmälan uppgivit ett aktnummer avseende ett specifikt ärende.
Anmälaren anser att Hojabs handläggning inte har varit förenlig med god etik i inkassoverksamhet.
Inkassobolagets uppgifter
Det aktuella ärendet har avsett en kontrollavgift vid felparkering om 850 kronor. Kontrollavgiftsfaktura har utfärdats den 24 november 2023 med förfallodag den 2 december 2023.
En betalningspåminnelse har tillställts anmälaren den 7 december 2023 med sista betalningsdag den 17 december 2023. Betalning om 600 kronor har därefter bokförts den 15 december 2023.
Ett inkassokrav avseende resterande 250 kronor av kontrollavgiften, 60 kronor i påminnelseavgift samt 180 kronor i inkassoavgift har tillställts anmälaren den 9 januari 2024 med sista betalningsdag den 17 januari 2024. Ärendet har överlämnats till Kronofogdemyndigheten den 23 januari 2024 och ytterligare 680 kronor har tillkommit.
Påminnelse och inkassokrav har tillställts anmälaren på den boxadress som anmälarens fordon varit registrerat på och har inte heller kommit i retur, varför det får antas att försändelserna har nått anmälaren. Anmälaren har inte vid något tillfälle, innan ärendet överlämnandes till Kronofogdemyndigheten, tagit kontakt med Hojab för att påtala att breven har kommit sent eller att betalning skulle vara på väg.
Hojab anser mot bakgrund av vad som anförts ovan att bolaget inte har brutit mot god etik.
Inkassonämndens bedömning
Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.
Av god inkassosed följer att tidsfristen för betalning bör vara minst åtta dagar räknat från dagen för när inkassokrav skickas och att gäldenären bör ges minst fyra bankdagar på sig att betala eller bestrida kravet (jmf. Integritetsskyddsmyndighetens tidigare allmänna råd s. 25 f). Annat har inte framkommit än att Hojab har iakttagit dessa frister (se Inkassonämndens tidigare uttalande i ärende med dnr. 315/2021).
Enligt 4 § lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. är en gäldenär skyldig att ersätta kostnader för skriftlig betalningspåminnelse – om en sådan rätt är avtalad – och inkassokrav upprättade jml. 5 § inkassolagen under förutsättning att kostnaden har varit skäligen påkallad för att ta till vara borgenärens rätt. Inget har framkommit i ärendet som ger vid handen att kostnaderna inte skulle ha varit skäligen påkallade.
Hojab har således inte agerat i strid med god etik i inkassoverksamhet.
Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.
I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg, Emma Berglund Uväng, Per Holmgren och Pierre Gyllner