Otillräckliga kontaktuppgifter m.m.
Diarienr: 471/2024
Anmälare: En juridisk person
Inkassobolag: Agera Pay AB
Frågeställningar: Otillräckliga kontaktuppgifter m.m.
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har fått ett kravbrev från Agera Pay AB (”Agera”), men har inte blivit informerad om hur och vart man kan vända sig för att bestrida fordran eller hur man kommer i kontakt med Agera.
Anmälaren menar därför att Agera har agerat i strid mot god etik i inkassoverksamhet.
Anmälaren har bilagt en kopia på ett kravbrev från Agera med rubrik ”Påminnelse efter delbetalning”. Av detta framgår ett telefonnummer, en mailadress och en webbadress till Agera.
Inkassobolagets uppgifter
Agera har, efter att ha tillställt anmälaren ett inkassokrav, erhållit en delbetalning från anmälaren. Därefter har ett restkrav tillställts anmälaren avseende kvarvarande del av fordran.
Av inkassokravet har framgått att invändningar mot kravet kan framställas till Agera, samt kontaktuppgifter till Agera.
Agera har bilagt en kopia på inkassokravet.
Inkassonämndens bedömning
Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.
Information till en gäldenär ska, oavsett om den lämnas i skrift eller muntligen, vara saklig, tydlig och korrekt (se Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed avsnitt 8.1). Ett inkassokrav ska enligt 5 § inkassolagen innehålla uppgift om inom vilken tid gäldenären har att betala frivilligt eller anmäla om han har någon invändning mot kravet.
Enligt god inkassosed gäller också att inkassokravet ska innehålla uppgift om inkassoombudets fullständiga namn, eventuella firma, postadress, telefonnummer och andra kontaktuppgifter, inklusive eventuell webbplats (se Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed avsnitt 6.1.1). Andra kravbrev än inkassokrav behöver dock inte utformas på det vis som föreskrivs i 5 § inkassolagen (se branschkoden, avsnitt 6.2).
Av handlingarna som givits in i ärendet framgår att Agera i inkassokravet har informerat anmälaren om hur och på vilket sätt fordran kan bestridas och har i båda breven angivit tillräckliga kontaktuppgifter.
Agera har handlagt ärendet i enlighet med god etik i inkassoverksamhet.
Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.
I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg och Per Holmgren