Otillräckliga uppgifter i kravbrev
Diarienr: 473/2024
Anmälare: En juridisk person
Inkassobolag: Svea Inkasso AB
Frågeställningar: Otillräckliga uppgifter i kravbrev
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har fått ett kravbrev från Svea Inkasso AB (”Svea”). Detta har dock inte inkluderat information om fakturanummer, fakturadag, förfallodag, ursprungligt belopp, aktuell räntesats eller upplupen ränta. Däremot har brevet inkluderat en uppmaning att logga in på ”Mina Sidor”, men det har saknats en inloggningskod som krävs för att kunna logga in.
Anmälaren menar att Svea av denna anledning har agerat i strid mot god etik i inkassoverksamhet.
Anmälaren har bilagt en kopia på ett brev med rubriken ”Meddelande” daterat den 4 januari 2024. Av brevet framgår bland annat kontaktuppgifter till Svea, skuldbelopp samt fakturanummer, fakturadag, förfallodag, räntesats och upplupen ränta, dock att vissa uppgifter förefaller ha angivits på brevets baksida.
Inkassobolagets uppgifter
Svea har tillställt anmälaren ett inkassokrav och kort därefter har anmälaren loggat in via ”Mina Sidor”. Via ”Mina Sidor” har anmälaren bestridit sitt betalningsansvar med hänvisning till att det saknas ett avtal mellan anmälaren och uppdragsgivaren.
Svea har tillställt sin uppdragsgivare bestridandet och bett dem återkomma med sin inställning till anmälarens bestridande. Uppdragsgivaren har då återkommit med beskedet att avtal finns mellan parterna och anmälaren har tillställts denna information.
I inkassokravet som Svea har tillställt anmälaren framgår fakturanummer på den ursprungliga fordran, fakturadatum, förfallodatum, kapitalbelopp, upplupen ränta samt räntesats, borgenärens namn och vad fordran avser. Av inkassokravet framgår också inloggningsuppgifterna till ”Mina Sidor”.
Anmälaren har därefter fortsatt att bestrida fordran, dels genom att anföra att beställning aldrig har skett, dels att anmälaren tidigare betalat en faktura två gånger från samma uppdragsgivare. Svea har utrett om en dubbelbetalning har mottagits och har, när betalningen inte hittades, tillställt anmälaren en betalningsuppmaning med denna information.
Även i betalningsanmaningen framgår ursprungligt fakturanummer, fakturadag, förfallodag, ursprungligt belopp, aktuellt belopp, räntesats samt upplupen ränta.
Svea anser att de inte har agerat i strid med god etik i inkassoverksamhet.
Svea har bilagt en kopia på inkassokravet som tillställdes anmälaren den 17 augusti 2023.
Inkassonämndens bedömning
Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.
God etik i inkassoverksamhet förutsätter att all information som ett inkassoombud lämnar till gäldenären är saklig, tydlig och korrekt (se Inkassonämndens uttalande i ärende med dnr. 215/2020). Ett inkassokrav ska enligt 5 § inkassolagen innehålla uppgift om vad som fordras i kapital, ränta och ersättning för kostnader, samt i fråga om ränta uppgift om upplupen ränta, räntesatsen samt den tid och det kapitalbelopp som ligger till grund för ränteberäkningen. Andra kravbrev än inkassokrav behöver dock inte utformas på det vis som föreskrivs i 5 § inkassolagen (se Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed, avsnitt 6.2)
Av de handlingar som givits in i ärendet framgår att inkassokravet innehållit samtliga de uppgifter som krävs enligt lag och god inkassosed. Även det senare avsända brevet uppfyller enligt Inkassonämnden kravet på att vara sakligt, tydligt och korrekt.
Inkassonämnden anser således att Svea har handlagt ärendet i enlighet med god etik i inkassoverksamhet.
Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.
I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg och Per Holmgren