Rätt till avbetalningsplan

Diarienr: 538/2024

Anmälare: En fysisk person
Inkassobolag: Riverty Sweden AB, med bifirma Gothia Inkasso
Frågeställningar: Rätt till avbetalningsplan

Anmälarens uppgifter

Anmälaren anser att Riverty Sweden AB, med bifirma Gothia Inkasso (”Gothia”) har brutit mot god etik i inkassoverksamhet genom att inte acceptera en ny avbetalningsplan baserat på anmälarens betalningsförmåga efter att den tidigare avbetalningsplanen avslutats.

Avbetalningsplanen har avslutats utan att Gothia informerat anmälaren om detta, vilket medfört att anmälaren fortsatt att betala i enlighet med den tidigare avbetalningsplanen. Anmälaren anser att betalningar som gjorts till Gothia inte har avräknats mot rätt fakturor, och att Gothia har slutat att besvara anmälarens mail.

Anmälaren anser att Gothias handläggning inte har varit förenlig med god etik i inkassoverksamhet.

Till anmälan har bilagts kopia på transaktionsdetaljer och på en fakturaspecifikation.

Inkassobolagets uppgifter

Anmälaren tillställdes ett inkassokrav utfärdat i enlighet med 5 § inkassolagen den 20 februari 2024. Den 26 februari 2024 ingicks en överenskommelse om avbetalningsplan med anmälaren. Avbetalningsplanen omfattade villkor om att planen skulle upphöra att gälla för det fall att betalning inte erlades enligt plan, eller för det fall ytterligare någon faktura från borgenären överfördes till inkassohantering. Efter att överenskommelsen ingåtts skickade Gothia en skriftlig bekräftelse till anmälaren. Anmälaren har inte framfört någon invändning mot avbetalningsplanen eller dess villkor.

Borgenären lämnade därefter ytterligare fordringar för indrivning och anmälaren tillställdes den 23 april 2024 ett inkassokrav utfärdat enligt 5 § inkassolagen. I enlighet med villkoren i avbetalningsplanen upphörde densamma att gälla på grund av detta. Anmälaren fick i sina kontakter med Gothia besked om att avbetalningsplanen upphört i enlighet med villkoren.

Anmälaren har vid upprepade tillfällen framfört önskemål om att få upprätta en ny avbetalningsplan. Gothia anser att det inte finns någon skyldighet att ingå avtal om en avbetalningsplan med anmälaren. Samtliga mejl som anmälaren har tillställt Gothia har besvarats.

Gällande avräkningen av betalningarna har anmälaren inte lämnat någon anvisning om hur dessa ska avräknas.

Till sitt yttrande har Gothia bilagt kopia av ett inkassokrav samt en bekräftelse av avbetalningsplan där följande villkor anges: ”om du inte heller betalar eller om en ny faktura från borgenären går till inkasso kommer din avbetalningsplan upphöra att gälla”.

Inkassonämndens bedömning

Inkassonämnden har att uttala sig om god etik i inkassoverksamhet.

Avbetalningsplanens utformning och upphörande

Avbetalningsplanens funktion är att ge en gäldenär en möjlighet att återbetala en skuld över tid utan risk för att ytterligare inkassoåtgärder eller rättsliga åtgärder vidtas. Avbetalningsplaner ska bekräftas skriftligen till gäldenären. För det fall gäldenären inte fullföljer uppgörelsen får inkassobolaget säga upp den till upphörande på de villkor som angivits i den skriftliga bekräftelsen (se Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed, avsnitt 10.6).

Den aktuella bekräftelsen har innehållit ett villkor om att planen upphör om ytterligare inkassoärenden mot anmälaren lämnas från borgenären. Mot bakgrund av att villkoret får anses vara klart och tydligt och det därför har varit möjligt för båda parter att kontrollera om de objektiva förutsättningarna för upphörande varit uppfyllda har villkoret inte stått i strid med god etik i inkassoverksamhet och har inte föranlett en skyldighet för Gothia att säga upp avbetalningsplanen i särskild ordning.

Inkassonämnden anser inte att det står i strid med god etik i inkassoverksamheten att en borgenär eller ett inkassobolag, efter att en avbetalningsplan har upphört, vägrar att upprätta en ny betalningsuppgörelse med gäldenären (se bland annat Inkassonämndens tidigare uttalande 260/2021).

Kontakter per e-post

God inkassosed innebär att ett inkassobolag utan dröjsmål ska svara på frågor som är relevanta för det inkassoärende som inkassobolaget handlägger gentemot gäldenären (se Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed, avsnitt 8.1.1).

Anmälaren gör gällande att meddelanden inte besvarats i ärendet. Gothia menar att så skett i samtliga fall. Då ingen av parterna lämnat några närmare uppgifter till stöd för sina påståenden saknar Inkassonämnden möjlighet att uttala sig om huruvida Gothia agerat i enlighet med god etik eller ej i denna del.

Avräkning av betalningar

Har en gäldenär inte lämnat någon anvisning om mot vilken fordran en betalning ska avräknas får inkassobolaget fritt bestämma hur avräkningen ska ske (jmf. Svensk Inkassos branschkod om god inkassosed, avsnitt 11.2). Om en viss fordran tydligt skiljer ut sig från övriga fordringar genom att en utebliven betalning av den för med sig särskilt svåra rättsföljder för gäldenären kräver god inkassosed dock att en odestinerad betalning räknas av mot den skulden. Så kan vara fallet med elfordringar där utebliven betalning kan leda till avstängning av elen.

Gothia har tillbakavisat anmälarens påstående om att betalningarna har avräknats på ett felaktigt sätt. Anmälaren, som givits möjlighet att yttra sig över Gothias svar, har inte utvecklat sitt påstående ytterligare. Anmälaren förefaller inte heller ha drabbats av någon svår rättsföljd på grund av hur avräkningen skett. Det finns därför inte anledning att rikta kritik mot Gothia i denna del.

Med detta uttalande avslutar nämnden handläggningen av ärendet.

I uttalandet har deltagit: Sven Johannisson, Charlotte Strandberg, Emma Berglund Uväng, Per Holmgren och Christian Marker